Basmul şi frica

Basmul şi frica

Adesea părinţii pun problema violenţei din basme: “ Citind “Poveşti” de Fraţii Grimm găsim (unii cu oarecare surprindere) tot felul de întâmplări cu vrăjitoare, căpcăuni, pitici răi, fantome, morţi, draci etc…. În “Scufiţa Roşie” vânătorul taie cu foarfeca burta lupului, la fel în povestea “Capra cu 7 iezi”, ca în final iezişorii mici să sară în sus de bucurie că mami capra a aruncat lupul în fântână: “Lupul a murit! Lupul a murit! Ura! Ura!”Avem şi basme romaneşti asemănătoare în care copiii reginei sunt omorâţi şi îngropaţi în pământ pentru a creşte din ei un nuc, sau regelui i se cere să-şi omoare copilul şi cu sângele lui să ungă statuia prietenului său împietrit de blestem pt. ca prietenul să revină la viaţă.” Întrebarea este: Sunt ele potrivite pentru copii? Poveştile de obicei sunt destinate copiilor sau adulţilor? Se spune că basmele oferă imagini despre lupta dintre forţele binelui şi răului, dar totuşi….nu e un pic cam mult? Am crescut într-o familie în care se citeau basme pentru copii, mi s-au citit basme şi nu-mi aduc aminte să mă fi îngrozit vreodată. Îmi amintesc cu mare încântare că în clasa a doua, deşi teoretic eram mari, mama ne-a dăruit mie şi fratelui meu mai mic cu un an, o somptuoasă (ptr. vremea aceea, era în 1963) ediţie, în format mare, cartonat, Poveştile Fraţilor Grimm.  Fratele meu şi cu mine ne-am făcut program cum să citim fiecare, în timpul lui liber poveştile, după ce ne făceam treburile, pentru că aşa era pe vremea aceea la ţară… munceai de mic.  Dar de nerăbdare şi sete de poveşti şi frumos am sfârşit prin a citi împreună cartea, aşezaţi pe jos, pe covor,  pe burtă, aşteptând cu răbdare ca celălalt să termine pagina…Este una din cele mai frumoase amintiri ale mele citirea acelui volum cu poveşti de Fraţii Grimm. Nu poveştile în sine mă copleşeau, ci sentimentul de bine,  de mângâiere sufletească,  de acasă, pe care îl trăiam citind. Acest sentiment, această trăire m-au făcut ca până la sfârşitul liceului să mai recitesc poveştile acelea de câteva ori. Le-am recitit împreună cu copiii mei şi acum cu nepoata mea. În mod absolut copiii sunt foarte diferiti şi reacţiile lor la poveşti sunt nuanţate. Nu pot fi la fel, evident. Important ar fi de stabilit cât este spaima părintelui şi cât spaima copilului. Copiii văd pitici şi îngeri şi tot felul de creaturi pe care noi nu le vedem şi care de multe ori îi îngrozesc, dar pentru că noi nu le vedem, le spunem liniştiţi că nu există şi nu au de ce să se teamă…şi uneori îi convingem!? Şi mă întreb cât de liniştiţi citim/povestim noi lucruri care ne îngrozesc, mai precis basme care ne îngrozesc, numai si numai pentru că mintea noastră şi inconştientul nostru sunt pervertite de prea multe filme horror. La conferinţele cu părinţii am observat  adesea  părinţi care se plângeau de anumite basme care îngrozesc copii.  Din modul în care relatau, din cuvintele folosite înţelegeam că de fapt părintele relatează propria frică, groază şi nu pe a copilului. Concluzia mea a fost că respectivii copii erau nevoiţi să trăiască şi frica părinţilor pe lângă a lor proprie, care evident poate exista.   Din păcate aceiaşi părinţi nu mai găsesc la fel de îngrozitoare desenele animate cu monştri ori Tom şi Jerry care încearcă să se extermine reciproc, ori jocurile pe calculator în care treci la un nivel superior pe măsură ce omori cât mai mulţi adversari. Astea te învaţă să fii lider călcând pe cadavre!? Un părinte m-a întrebat ce învaţă un copil din basmul Jack şi vrejul de fasole unde Căpcaunul este şi furat de oualele de aur şi şi bătut. Această întrebare mi-a revelat faptul că adulţii interpretează de multe ori ad litteram simbolurile din basme. Uităm că avem un Căpcăun. El are în stăpânire un aur spiritual  şi împiedică folosirea lui. Atunci desigur trebuie un Jack care să fure ouăle de aur. Basmele şi poveştile redau în firul lor epic şi simboluri experienţe spiritual sufleteşti ale devenirii umane istorice şi individuale. Prin anumite experienţe am trecut cu bine prin altele nu, la altele am picat cu brio…e normal să ne ia cu frig în spate. De exempu „Capra cu trei iezi“  de  I. Creangă ne vorbeşte simbolic despre experienţa întegrării propriului rău. În basm lupul este numit de capră cumătru şi rudă, adică îi era foarte apropiat. Cei care se străduiesc destul cu sine ajung la un moment dat şi  la faza în care trebuie să reuşească să privească în faţă propriul rău: orgoliul nemăsurat şi prost, patimile, slăbiciunile, frustrările, fricile, lăcomia, etc.   Toate alcătuiesc o creatură cu mult mai urâtă şi îngrozitoare decât lupul din poveste.  Recunoaşterea şi acceptarea acestei creaturi ca făcând parte din noi înşine îi dezamorsează puterile,  i le slăbeşte şi le pot preface în virtuţi cu strădania şi conştientizarea de rigoare. Chiar dacă noi cultural, nu avem această informaţie şi nu cunoaştem interpretarea simbolurilor basmului, sufletul şi spiritul nostru ştiu. În măsura în care ele au depăşit ori ba o astfel de experienţă vor găsi că este un basm bun sau unul terifiant.  Este la fel şi pentru copil!

Adesea se pune întrebarea: Este un basm pentru copii ori unul pentru adulţi? Eu aş spune că basmele sunt pentru copiii care într-o zi vor fi adulţi. Nu cred că există o vârstă optimă să ţi se vorbească de bine sau rău…dar basmul o face într-o formă care protejează copilăria şi ne pregăteşte pentru viaţa reală în care binele  şi răul sunt în continuă confruntare…Suntem îngroziţi de basmele cu vrăjitoare, căpcăuni, pitici răi, fantome, morţi, draci, stafii  care terifiază dar nu suntem deloc îngroziţi de faptul că trăim în fals, minciună, compromisuri şi că acestea mutilează sufletul nostru şi pe al copilului de lângă noi. Despre bine şi rău, despre cum să povestim, ce şi la ce vârstă în nr. viitor…şi aştept întrebări!

http://artadeaeduca.ro/cursuri/curs-de-bucurat-sufletulinitiere-in-simbolistica-basmelor/

http://artadeaeduca.ro/cursuri/virtutile-basmului-curs-online/

Curs Cunoaştere de sine   (prim modul în cadrul  Isis Sophia)

http://artadeaeduca.ro/cursuri/curs-isis-sophia-integral-si-pe-module/

prof. Ileana Vasilescu

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>