Educarea copilului un drum spre noi înşine

Educarea copilului un drum spre noi înşine

Motto: A deveni om este o arta.   Novalis

   Dacă privim sugarul şi copilul mic vedem că ei sunt un imens organ de simţ. Prin  fiecare celulă a fiinţei lor ei absorb lumea, o fac a lor. Cu  toată fiinţa lor ei simt ce se petrece în preajma lor. Copilul  simte bucuria, mulţumirea, dragostea de viaţă, iubirea. Dar la fel de puternic simte micuţul îndoielile şi mâhnirile mamei, fricile de tot felul, furia cu care tatăl trânteşte o uşă  când este supărat, nemulţumirea  pentru viaţa pe care o duc, neîmpăcarea cu propria soartă, înclinaţia de a vedea doar partea goală a paharului, lipsa idealurilor…

   Nu doar  simt, ci curând încep să le imite sufleteşte, însuşindu-şi-le ca pe o matrice sufletească, care va deveni felul lor de a fi şi de a privi viaţa.(Vi se întâmplă să ţipaţi întocmai cum ţipa mama  la voi când eraţi copil?) Adică copilul de azi/ maturul de mâine  va fi interior un mânios, un nemulţumit, un fricos, un disperat, un învins în faţa vieţii, dacă aceasta era atmosfera sufletească a părinţilor.

 

Când copilul învaţă să vorbească, el îşi imită părinţii, educatoarea. Va vorbi cum vorbesc ei. Copilul  nu face în primă fază legătura cuvânt obiect, ci el înţelege gândul părintelui. Adică el aude în interiorul lui gândul părintelui. Astfel el va imita vorbirea şi gândirea  frumoasă a  părintelui, dar şi lipsa de logică, subiectivismul, materialismul, incorectitudinea. Gândul părintelui poate fi atât de puternic încât copilul să facă din realizarea lui scopul vieţii sale, ceea ce adesea este în contradicţie cu   karma lui.

Îi  cerem copilului să nu mintă, să nu fure, să fie corect, în timp ce noi facem toate acestea pentru că, vezi Doamne! nu se poate să nu minţi…etc. La 9 ani copilul devenit foarte critic, simte, vede, înţelege toate aceste incorectitudini şi imoralitatea noastră şi ajunge în mare impas. Oamenii pe care îi respecta: părinţi, bunici, profesori nu sunt modelele de care are el nevoie în virtutea adevărului că un om liber poate fi crescut doar de un om liber, un Eu poate creşte doar în ambianţa altui Eu, omul moral are nevoie în copilărie şi adolescentă de un model pe care să-l respecte şi să-l urmeze.

Din cele de mai sus s-ar putea crede că ar trebui să fim perfecţi pentru a educa. Dar ce ne facem pentru că nimeni nu este perfect? Puţini  oameni sunt echilibraţi, armonioşi, înţelepţi.

Când copilul este mic, părintele plin de avânt face planuri minuţioase pentru educarea şi soarta lui. Dar nu aceste planuri şi nici confortul material nu  îl edifică şi educă pe copil, ci  felul în care acţionează, simte şi gândeşte părintele.

Nu teoriile noastre îl educă pe copil, ci faptele noastre. Educăm copilul prin ceea ce suntem!

 Nu copilul trebuie schimbat, ci noi înşine, felul în care gândim, simţim, acţionăm.

Nu asupra copilului  să acţionăm, ci asupra noastră. Fac foarte mult pentru copilul meu şi singurul lucru adevărat, atunci când mă îndrept spre mine însumi, mă cunosc, îmi atenuez prin autoeducaţie defectele, îmi pun problema să devin un om armonios.

Educarea copilului este de fapt un drum spre noi înşine.

Poate fi educator doar cel care lucrează neîncetat  la propria educaţie, pentru că numai cine se autoeducă poate educa pe altul şi poate învăţa pe altul, doar cel care este gata să să primească învăţături de la cei din jur, şi chiar de la copii, cel care poate câştiga afecţiunea celorlalţi, cu atât mai mult cu cât se va iubi pe sine mai puţin, că va fi cu atât mai stimat cu cât va şti  să-şi păstreze respectul de sine şi are convingerea că poate dezvolta forţele sale interioare metamorfozând cea ce în el ridică obstacole şi rezistenţă, spune R.Steiner.

Pentru a putea fi părinţi şi educatori conştienţi şi capabili să ne ajutăm copilul să devină un om armonios, conştient, creativ şi liber, o binecuvântare pentru cei din jur, este necesar să ne cunoaştem, să ne autoeducăm, să fim cât ne-a fost dat să fim.

 

                       Ileana Vasilescu

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>